Blog/Podcast

Co musisz wiedzieć, zanim wejdziesz na rynek zamówień publicznych?

W branży budowlanej, tak jak w każdej innej branży, jednym z najistotniejszych elementów działalności jest wyszukiwanie nowych zleceń i zawieranie nowych kontraktów. Możesz być najlepszym budowniczym na świecie, mieć wiedzę i doświadczenie, ale bez nowych inwestycji, bez pozyskiwania zleceń i klientów nie da się prowadzić biznesu.  

Z pewnością rynek zamówień publicznych to duża szansa na rozwój Twojej firmy. 

Dla rynku publicznego stworzono specjalne otoczenie prawne. Przepisy regulują prawa i obowiązki tak inwestora, czyli zamawiającego, jak i wykonawcy.  

Działasz na rynku już od jakiegoś czasu, biznes idzie mniejszymi lub większymi krokami do przodu, nie wykończyły Cię kryzysy, Twoja firma rośnie. Naturalne jest, że chcesz wykonać kolejny krok do przodu i być może myślisz o wejściu na rynek zamówień publicznych, ale nie wiesz jak się za to zabrać albo już nawet jesteś na tym rynku, ale nadal motasz się w przepisach, procedurze i są one dla Ciebie niejasne. 

Dobrze trafiłeś, bo ten odcinek podcastu jest właśnie dla Ciebie.

Dziś wprowadzę Cię w prawnicze ABC rynku zamówień publicznych. 

 

Spis treści:

 

W branży budowlanej, tak jak w każdej innej branży, jednym z najistotniejszych elementów działalności jest wyszukiwanie nowych zleceń i zawieranie nowych kontraktów. Możesz być najlepszym budowniczym na świecie, mieć wiedzę i doświadczenie, ale bez nowych inwestycji, bez pozyskiwania zleceń i klientów nie da się prowadzić biznesu.  

Działasz na rynku już od jakiegoś czasu, biznes idzie mniejszymi lub większymi krokami do przodu, nie wykończyły Cię kryzysy, Twoja firma rośnie. Naturalne jest, że chcesz wykonać kolejny krok do przodu i być może myślisz o wejściu na rynek zamówień publicznych, ale nie wiesz jak się za to zabrać albo już nawet jesteś na tym rynku, ale nadal motasz się w przepisach, procedurze i są one dla Ciebie niejasne. 

Dobrze trafiłeś, bo ten odcinek podcastu jest dla Ciebie. 

Rynek budownictwa to nie tylko rynek prywatny. Koło zamachowe naszej gospodarki, jakim niewątpliwie jest budownictwo, w dużej mierze opiera się o zamówienia realizowane dla Państwa lub samorządu. Rynek publiczny to z reguły duże kontrakty zarówno, gdy chodzi o budownictwo kubaturowe, drogowe, kolejowe czy inne. 

Z pewnością rynek zamówień publicznych to duża szansa na rozwój Twojej firmy. 

Dla rynku publicznego stworzono specjalne otoczenie prawne. Przepisy regulują prawa i obowiązki tak inwestora, czyli zamawiającego jak i wykonawcy.  

Jeśli myślisz o wejściu na ten rynek, ale nie wiesz od czego zacząć, posłuchaj tego odcinka do końca. Postaram się wprowadzić Cię w prawnicze ABC rynku zamówień publicznych. 

Musimy jednak zacząć od podstaw. 

 

Co to są zamówienia publiczne 

Podmioty publiczne, czyli zamawiający, a więc między innymi administracja rządowa czy jednostki samorządu terytorialnego, kupują na rynku towary, usługi i roboty budowlane. Tych zakupów nie mogą zazwyczaj robić w sposób dowolny  i od dowolnych kontrahentów. Inaczej prowadziłoby to do poważnych nadużyć.  

System prawa zamówień publicznych opisuje procedury, według których zamawiający mogą dokonywać zakupów. 

Termin zamówienie publiczne oznacza odpłatną umowę zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, czyli podmiotem, który oferuje zamawiającemu roboty budowlane, usługi lub dostawy. 

 

Jakie przepisy regulują udzielanie zamówień publicznych 

Zamówienia publiczne są sformalizowane. Zamawiający, jak i wykonawca muszą działać w sposób określony w przepisach. 

Głównym filarem systemu zamówień publicznym w Polsce jest Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej PZP), która zastąpiła ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. o tym samym tytule. Przepisy PZP określają między innymi zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, zasady kontroli udzielania zamówień publicznych, zasady dotyczące umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania. 

Przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczą zamówień i konkursów, których wartość jest równa lub przekracza 130 000 zł (bez podatku VAT). 

Jednak ustawa PZP to nie całość źródeł regulacji prawnej.  W grę wchodzą także inne akty prawne, w tym kodeks cywilny oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy. 

Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych jest dostępne repozytorium wiedzy dotyczącej zamówień publicznych, w tym materiały szczegółowo opisujące poszczególne zagadnienia, takie jak: przepisy, interpretacje, orzecznictwo, dobre praktyki, wzorcowe dokumenty. 

 

Kto musi stosować prawo zamówień publicznych 

Podmiotem, który prowadzi postępowanie mające na celu zawarcie umowy o zamówienie publiczne, jest zamawiający. Zamawiający to podmiot publiczny, na przykład administracja rządowa czy jednostki samorządu terytorialnego, który kupuje na rynku towary i usługi. 

Przepisy dotyczące zamówień publicznych muszą stosować między innymi: 

  • zamawiający publiczni, na przykład organy władzy publicznej, samorządy, sądy, zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie, administracja 
  • zamawiający sektorowi, czyli podmioty wyodrębniane ze względu na rodzaj wykonywanej działalności o szczególnym charakterze z punktu widzenia gospodarki państwa, na przykład sprzedaż i produkcja energii, obsługa sieci w zakresie transportu kolejowego, usługi w zakresie gospodarki wodnej 
  • zamawiający subsydiowani, czyli podmioty, które nie należą do żadnej z wyżej wymienionych grup, jednak muszą stosować PZP z uwagi na spełnienie szczególnych przesłanek. 

Drugą stroną zamówienia są wykonawcy, czyli osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej (na przykład spółki jawne), które oferują na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiegają się o udzielenie zamówienia, złożyły ofertę lub zawarły umowę w sprawie zamówienia publicznego. 

 

Kiedy zamówienie ma publiczny charakter 

Prawo zamówień publicznych trzeba stosować do czterech kategorii zamówień: 

  • zamówienia klasyczne – udzielane przez zamawiającego publicznego, na przykład jednostkę sektora finansów publicznych, jeżeli wartość udzielanego zamówienia jest równa co najmniej kwocie 130 000 złotych netto 
  • zamówienia sektorowe – udzielane przez zamawiającego sektorowego wyodrębnionego ze względu na działalność, której dane zamówienie dotyczy. Dotyczą między innymi gospodarki wodnej, energetyki czy usług transportowych, jeżeli wartość udzielanego zamówienia jest równa kwotom wynikającym z odrębnych przepisów; 
  • zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa – udzielane przez zamawiającego publicznego albo zamawiającego sektorowego, a ich przedmiotem są na przykład dostawy sprzętu wojskowego lub roboty budowlane przeznaczone do celów wojskowych.  
  • zamówienia klasyczne z zamawiającym subsydiowanym – zamawiający subsydiowany nie należy ani do grupy zamawiających publicznych, ani zamawiających sektorowych. Teoretycznie nie powinien zatem stosować ustawy, jednak ze względu na publiczne pochodzenie środków, z jakich finansowany będzie przedmiot zamówienia, ustawa musi być stosowana. 

 

Kiedy nie trzeba stosować prawa zamówień publicznych 

Prawo zamówień publicznych przewiduje szereg sytuacji, w których stosowanie rozbudowanych procedur przetargowych nie jest obowiązkowe. Wyłączenie PZP może mieć miejsce: 

  • z uwagi na przedmiot udzielanego zamówienia – wyłączenia przedmiotowe 
  • ze względu na to, kto udziela danego zamówienia – wyłączenia podmiotowe. 

Przesłanką, która pozwala na wyłączenie PZP, jest również ochrona informacji niejawnych oraz istotnego interesu bezpieczeństwa państwa. 

 

Zasady zamówień publicznych 

Najważniejsze zasady udzielania zamówień publicznych to: 

  • zasada uczciwej konkurencji – wymaga od zamawiającego przeprowadzenia postępowania w sposób zgodny z prawem, dobrymi obyczajami oraz interesem innego przedsiębiorcy bądź klienta, zapewniający dostęp grupom wykonawców i ograniczający wykorzystywanie pozycji monopolistycznej przez inne podmioty 
  • zasada przejrzystości – wymaga, aby postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zawierało jasne reguły i aby istniały środki do weryfikacji prawidłowości ich stosowania oraz wcześniej ustalone kryteria, na podstawie których zamawiający podejmuje czynności 
  • zasada bezstronności i obiektywizmu – zakazuje między innymi uczestniczenia w postępowaniu osób związanych z wykonawcą 
  • zasada równości – zgodnie z nią zamawiający nie może preferować ani dyskryminować żadnego z podmiotów przystępujących do postępowania o udzielenie zamówienia; powinni oni być traktowani na równych prawach przez zamawiającego w toku całego postępowania, a stawiane im wymagania powinny być jasne i znane w chwili przygotowywania ofert. 

Z drugiej strony jakiekolwiek ograniczenia wprowadzane przez zmawiającego powinny służyć wyłącznie wyłonieniu takiego wykonawcy, który daje gwarancję najlepszego wykonania zamówienia publicznego. W związku z tym zamawiający nie może wprowadzić warunków, które arbitralnie wykluczyłyby z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia określone grupy wykonawców. Przed takim scenariuszem ma zabezpieczać wymóg formułowania wymogów stawianych potencjalnym wykonawcom w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, ale jednocześnie jasny, precyzyjny i zrozumiały. 

  • zasada efektywności – wymaga wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, którą należy rozumieć jako ofertę uwzględniającą efektywność kosztową, aspekty jakościowe, środowiskowe lub społeczne związane z przedmiotem zamówienia 
  • zasada jawności – oznacza, że informacje i dokumenty z postępowania powinny być powszechnie dostępne i to począwszy od ogłoszenia o zamówieniu a na treści umowy skończywszy; w zdecydowanej większości przypadków dane gromadzone w toku postępowaniu o udzielenie zamówienia stanowią informację publiczną. Jednocześnie nie oznacza to, że niektóre z nich mogą podlegać ochronie na podstawie przepisów szczególnych, zwłaszcza gdy chodzi o zachowanie w postępowaniu tajemnicy jego przedsiębiorstwa. Przy czym to nie przedsiębiorca ustala wedle własnego uznania, co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa – musi on wykazać, że określone dane mają rzeczywiście taki przymiot; jeśli tego nie zrobi, nie będzie mowy o tajemnicy. W żadnym wypadku za tego typu tajemnicę nie mogą zostać uznane m.in.  informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności. 
  • zasada pisemności i prowadzenia postępowania w języku polskim – postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, prowadzi się pisemnie i w języku polskim. 

 

Progi zamówień publicznych 

Nie do każdego zamówienia o charakterze publicznym będziemy stosować ustawę PZP. 

Przepisy Prawa zamówień publicznych dotyczą zamówień i konkursów, których wartość jest równa lub przekracza 130 000 zł (bez podatku VAT). 

Przy zamówieniach poniżej 130 000 zł netto podmioty zamawiające są zobowiązane do przestrzegania – między innymi – ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i ustawy o finansach publicznych. 

Progi unijne 

Jeśli chodzi o prawidłowe zdefiniowanie procedur, według których musi być zrealizowane zamówienie, ważne są progi unijne - zamówienia powyżej tych progów są objęte bardziej rygorystycznymi obowiązkami.  

Dotyczy ich między innymi obowiązek przeprowadzenia analizy potrzeb zamawiającego czy powołania komisji przetargowej oraz szczególne wymagania co do dokumentów postępowania czy zasady publikacji ogłoszeń o zamówieniu. 

 

Gdzie są publikowane ogłoszenia o zamówieniach publicznych 

Udzielenie zamówienia powyżej progów unijnych nakłada na zamawiającego obowiązek przekazania ogłoszenia Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, który publikuje je w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zamawiający udostępnia ogłoszenie również na stronie internetowej prowadzonego postępowania, od dnia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.  

Udzielenie zamówienia poniżej progów unijnych wymaga zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych, udostępnianym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. Zamawiający może dodatkowo przekazać ogłoszenie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.  

 

Tryby udzielania zamówień publicznych 

Zamówienia publiczne mogą być udzielane w kilku trybach. O tym, w jakim trybie udzielane jest zamówienie decyduje ustawa, a nie zamawiający. 

Tryby zamówień publicznych różnią się w zależności od tego, czy wartość udzielanego zamówienia przekracza progi unijne czy też nie. 

Tryby dla zamówień powyżej progów unijnych to: 

  • przetarg nieograniczony – to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy 
  • przetarg ograniczony – to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a oferty mogą składać wyłącznie wykonawcy zaproszeni do składania ofert 
  • negocjacje z ogłoszeniem – to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych i ofert składanych na etapie negocjacji, po których zakończeniu zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych 
  • dialog konkurencyjny – to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający prowadzi dialog z wykonawcami zaproszonymi do udziału w zakresie zaproponowanych przez nich rozwiązań. Po zakończeniu dialogu zaprasza ich do składania ofert 
  • partnerstwo innowacyjne – to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych, prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych i ofert składanych na etapie negocjacji, po których zakończeniu zaprasza do składania ofert na prace badawczo-rozwojowe, których celem jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych. Następnie dokonuje zakupu dostaw, usług lub robót budowlanych będących wynikiem prac badawczo-rozwojowych, na podstawie których dokonano opracowania innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych pod warunkiem, że odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom uzgodnionym między zamawiającym a wykonawcą lub wykonawcami 
  • negocjacje bez ogłoszenia – to tryb udzielania zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert 
  • zamówienie z wolnej ręki – to tryb udzielania zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. 

W przypadku zamówień poniżej progów unijnych zamawiający może przeprowadzić postępowanie w trybie: 

  • podstawowym 
  • partnerstwa innowacyjnego 
  • negocjacji bez ogłoszenia 
  • trybie zamówienia z wolnej ręki. 

Z kolei tryb podstawowy może przybrać jeden z trzech wariantów: 

  • pierwszy wariant – zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę bez przeprowadzenia negocjacji, 
  • drugi wariant zakłada negocjowanie złożonych ofert, jeśli zamawiający to przewidział, w celu ich ulepszenia. W takim przypadku zakres prowadzonych negocjacji dotyczy wyłącznie tych elementów treści ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert i nie mogą prowadzić do zmiany treści SWZ 
  • trzeci wariant zakłada negocjowanie złożonych ofert w celu ich ulepszenia. Zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań, a dopiero w następstwie przeprowadzonych negocjacji sporządza SWZ. Negocjacje nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, określonych w opisie potrzeb i wymagań.  

 

Jak przygotować ofertę 

Wszystkie niezbędne informacje dotyczące tego aspektu powinny wynikać z dokumentacji danego postępowania. 

Zatem rozważania nad przystąpieniem do przetargu zaczynamy od analizy treści ogłoszenia i Specyfikacji warunków zamówienia. Następnie zastanawiamy się, czy możemy spełnić oczekiwania zamawiającego i zrealizować jego zamówienie. 

Specyfikacja warunków zamówienia to najważniejszy dokument w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający opisuje w nim swoje oczekiwania w stosunku do przyszłego wykonawcy, z którym podpisze umowę.  

Przepisy dokładnie określają elementy SWZ, a ich brak może być przyczyną do złożenia odwołania.  

Te elementy to: nazwa, adres zamawiającego, tryb udzielania, opis przedmiotu zamówienia, termin wykonania zamówienia, informacje o wymaganych dokumentach, informacje o sposobie komunikowania się, termin związania ofertą, podstawy wykluczenia, kryteria oceny ofert. 

Jeśli zapisy zawarte w SWZ są dla wykonawców niejasne, to mogą (czy wręcz powinni) złożyć formalne zapytanie i żądać od zamawiającego dodatkowych wyjaśnień. Odpowiedzi pytania powinny być dostępne dla wszystkich zainteresowanych zamówieniem i muszą zostać udzielone w określonym terminie. 

Najważniejszym dokumentem, jaki składa Wykonawca jest oferta. Jest ona oświadczeniem woli, które zawiera propozycję zawarcia umowy na warunkach, jakie zostały w niej określone. Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę, chyba że zamawiający dopuszcza na przykład złożenie oferty wariantowej lub oferty częściowe (kiedy zamówienie podzielone jest na kilka części i można złożyć ofertę na więcej niż jedną część). 

Jeżeli treść oferty jest niezgodna z wymaganiami zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia, podlega ona odrzuceniu. 

Na ofertę składa się szereg dokumentów i oświadczeń składanych przez wykonawcę, zgodnie z wymogami określonymi w dokumentach zamówienia.  

Generalną zasadą jest, że treść oferty nie może ulec zmianie. Możliwe jest jedynie poprawienie oczywistych omyłek pisarskich, rachunkowych lub innych niezgodności oferty z dokumentami postępowania, niepowodujących jednak istotnych zmian w jej treści. W przypadku, gdy wątpliwości dotyczą treści oferty, zamawiający ma prawo żądać od wykonawcy wyjaśnień, które jednak nie mogą prowadzić do zmiany treści oferty. Wyjaśnienie nie może też polegać na prowadzeniu negocjacji lub uzupełnieniu złożonej już oferty. 

 

Jak złożyć ofertę 

Bez względu na wartość zamówienia, komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz w konkursie odbywa się elektronicznie. Forma elektroniczna obejmuje:  

- składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub konkursie a także  

- wymianę informacji oraz  

- przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą,  

z uwzględnieniem określonych w ustawie wyjątków.  

Konsekwencją elektronizacji w zamówieniach publicznych jest m.in. art. 63 ustawy Pzp. Przewiduje on, w jakiej formie wykonawca złoży:  

- oferty,  

- wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub w konkursie,  

- wnioski o dopuszczenie do udziału w systemie kwalifikowania wykonawców oraz  

- oświadczenie z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (tj. o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji).  

Forma powyższych dokumentów zależy od wartości zamówienia. W postępowaniach lub konkursach o wartości równej lub większej od progów unijnych wykonawca składa je pod rygorem nieważności w formie elektronicznej. 

Warunki zachowania formy elektronicznej określa art. 781 kc, zgodnie z którym do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym.  

Z kolei w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu o wartości mniejszej niż progi unijne, oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie oraz oświadczenie z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca składa pod rygorem nieważności:  

- w formie elektronicznej (tj. w postaci elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub  

- w postaci elektronicznej z podpisem zaufanym lub  

- w postaci elektronicznej z podpisem osobistym. 

 

Jak złożyć odwołanie 

Wykonawca, który chce zakwestionować określoną czynność zamawiającego, ma prawo do złożenia odwołania. 

Odwołanie przysługuje od każdej czynności zamawiającego niezgodnej z przepisami ustawy, podjętej w toku postępowania, a także od zaniechania czynności, do której zamawiający był zobowiązany, w tym od zaniechania przeprowadzenia postępowania. Dotyczy to wszystkich postępowań bez względu na ich wartość, w tym zarówno postępowań poniżej progów unijnych, jak i postępowań powyżej tych progów. 

Odwołanie trzeba wnieść do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołujący musi jednocześnie – najpóźniej przed upływem terminu do wniesienia odwołania – przekazać kopię odwołania zamawiającemu. 

Zasadniczo odwołanie powinno być wniesione w ściśle określonym terminie, który wynosi: 

  • 5 dni – w przypadku zamówień o wartości poniżej progów unijnych 
  • 10 dni – w przypadku zamówień o wartości równej lub powyżej progów unijnych 

liczonych od dnia przekazania informacji stanowiącej podstawę dla wniesienia odwołania. 

W niektórych przypadkach terminy te są dłuższe, przy czym te przypadki szczególne są dokładnie opisane w ustawie. 

Odwołanie powinno zawierać między innymi dane identyfikujące odwołującego, przedmiot zamówienia, zwięzłe przedstawienie zarzutów. Dodatkowo wskazany przepis prawa reguluje, jakie załączniki powinny znaleźć się w odwołaniu, przykładowo dowód uiszczenia wpisu od odwołania w wymaganej wysokości (wysokość wpisu od odwołania jest zróżnicowana i zależy od wartości zamówienia i jego rodzaju). 

Jeśli odwołanie będzie zawierało braki formalne i nie będzie można mu nadać prawidłowego biegu, Prezes Izby wezwie wykonawcę do ich uzupełnienia w terminie 3 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem zwrócenia odwołania. Prezes może także dokonać zwrotu w przypadku braku uiszczenia wpisu. 

Do czasu otwarcia rozprawy zamawiający może wnieść odpowiedź na odwołanie, w której ustosunkuje się do jego treści, natomiast do czasu zamknięcia rozprawy odwołujący może cofnąć odwołanie.

Co istotne w odróżnieniu od tego, do czego przyzwyczaiły nas sądy, Izba rozpoznaje odwołanie w terminie 15 dni od dnia jego doręczenia Prezesowi Izby i wynika to wprost z przepisów ustawy. Wszystko więc dzieje się sprawnie i szybko. Są to realne terminy uzyskania wyroku.

 


Znajdź mnie tutaj:

Instagram: Budowlane paragrafy

Grupa Facebook: Budowlane paragrafy | Facebook

Facebook: Kancelaria Radcy Prawnego Jakub Kobyliński | Elblag | Facebook

Linkedin: Jakub Kobyliński | LinkedIn

 

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.