Jak zalegalizować "nielegalne"?
Od pewnego czasu nieszczęśni posiadacze "trupów w szafie" mogą odetchnąć z ulgą.
Nie, nie, to nie za sprawą Haloween, Dziadów czy innych obrządków! To sprawił nasz ustawodawca...
Chodzi oczywiście o wprowadzenie realnej zachęty dla tych, którzy chcą zalegalizować samowole budowlane starsze niż 20 lat.
Dzisiaj podpowiadam, jak to zrobić z głową i bez poniesienia kosztów opłaty legalizacyjnej.
Uproszczona procedura legalizacyjna, czyli jaka?
Jak się zabrać do legalizacji? Najlepiej zwyczajnie i bez fajerweków - spokojnie prześledzić przepisy. Na temat, tzw. uproszczonej procedury legalizacyjnej traktują art. 49f i następne Prawa budowlanego.
Zgodnie z powyższym przepisem:
1. W przypadku stwierdzenia budowy obiektu budowlanego lub jego części:
1) bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo
2) bez wymaganego zgłoszenia albo pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia
- jeżeli od zakończenia budowy upłynęło co najmniej 20 lat, organ nadzoru budowlanego wszczyna uproszczone postępowanie legalizacyjne.
Powyższa procedura może zostać zainicjowana na wniosek samego zainteresowanego (art. 49f ust. 2). Warunkiem skorzystania z dobrodziejstwa ww. procedury jest: wzniesienie budynku bez wymaganego pozwolenia na budowę oraz wykazanie przed organem stosownymi środkami dowodowymi, że budowa obiektu została zakończona co najmniej 20 lat temu. Przeszkodą do zastosowania ww. procedury jest fakt, że w odniesieniu do samowoli, 20-letni termin upłynął po dniu wydania postanowienia o wstrzymaniu budowy (o ile zostało ono wydane).
Dokumenty legalizacyjne
Po zainicjowaniu procedury, organ nadzoru budowlanego nakłada, w drodze postanowienia, obowiązek przedłożenia dokumentów legalizacyjnych w terminie nie krótszym niż 60 dni od dnia jego doręczenia. Zgodnie z art. 49g Pr. b. do dokumentów legalizacyjnych należą:
1) oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (np. w postaci dokumentu potwierdzającego prawa własności);
2) geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektu budowlanego;
3) ekspertyza techniczna sporządzona przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, wskazująca, czy stan techniczny obiektu budowlanego:
a) nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz
b) pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.
Z przepisów prawa wynika, że strona, w toku postępowania legalizacyjnego, otrzyma od organu co najmniej 60-dniowy termin na pozyskanie i przedłożenie organowi ww. dokumentów. Jednak wydaje się, że ich pozyskanie jest wskazane jeszcze przed zainicjowaniem uproszczonej procedury legalizacyjnej, zwłaszcza jeśli ekspertyza techniczna wykazałaby niemożliwe do usunięcia nieprawidłowości we wskazanym powyżej zakresie (w takiej sytuacji obiektowi groziłaby nawet rozbiórka, gdyby uproszczona procedura legalizacyjna byłaby już w toku).
Bez badania miejscowego planu, bez decyzji o warunkach zabudowy
Co istotne, w toku uproszczonej procedury legalizacyjnej, organ nadzoru budowlanego nie bada zgodności obiektu ani z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani nie wymaga decyzji o warunkach zabudowy. Aby decyzja legalizacyjna mogła zostać wydana, z ekspertyzy technicznej powinno wynikać, że wszelkie ewentualne odstępstwa od przepisów technicznych dot. budynków nie powodują zagrożenia dla zdrowia i życia.
W trakcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego organ nadzoru budowlanego sprawdza kompletność dokumentów legalizacyjnych oraz czy z ekspertyzy technicznej wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.
W przypadku stwierdzenia niekompletności dokumentów legalizacyjnych organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie o obowiązku usunięcia niekompletności w wyznaczonym terminie.
Wydanie decyzji legalizacyjnej
Organ nadzoru budowlanego musi wydać decyzję legalizacyjną, gdy:
a. dokumenty legalizacyjne są kompletne lub ich niekompletność została usunięta w toku procedury;
b. z ekspertyzy technicznej wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego nie stwarza zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.
Decyzja o legalizacji stanowi podstawę użytkowania obiektu budowlanego.
Powyższa procedura nie wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty legalizacyjnej.
Gdy zdarzy się najgorsze...
Teoretycznie może zdarzyć się tak, że organ dojdzie do wniosku, że legalizacji przeprowadzić się nie da. Wówczas,w krańcowej sytuacji, grozi nam rozbiórka. Tego oczywiście byśmy nie chcieli, dlatego sugeruję, aby dokumenty niezbędne do legalizacji pozyskać jeszcze przed wszczęciem całej procedury. Z nich powinno wynikać, czy warto ruszać temat.
Decyzję o nakazie rozbiórki organ wydaje w przypadku:
a) nieprzedłożenia dokumentów legalizacyjnych w wyznaczonym terminie wskazanym w postanowieniu organu,
b) niewykonania, w wyznaczonym terminie, postanowienia, o którym mowa w art. 49h ust. 2 Pr. b. ("W przypadku stwierdzenia niekompletności dokumentów legalizacyjnych organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie o obowiązku usunięcia niekompletności w wyznaczonym terminie")
c) gdy z ekspertyzy technicznej (budowlanej) wynika, że stan techniczny obiektu budowlanego stwarza zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub nie pozwala na bezpieczne użytkowanie obiektu budowlanego zgodne z dotychczasowym lub zamierzonym sposobem użytkowania.
Znajdź mnie tutaj:
Grupa Facebook: Budowlane paragrafy | Facebook
Facebook: Kancelaria Radcy Prawnego Jakub Kobyliński | Elblag | Facebook
Linkedin: Jakub Kobyliński | LinkedIn
Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.